Van jackpot tot faillissement

Jackpot tot faillissement

Pokemon Go, een fenomeen anno 2016. Maar inmiddels lijkt de hype alweer redelijk voorbij, behalve gek genoeg bij oudere mensen. Niemand weet beter dan de spelletjes industrie dat je om te overleven al je volgende hit klaar moet hebben voor de vorige hype voorbij is.

Sommige faillissementen worden eenvoudigweg veroorzaakt door uitputting. Niet alleen van de ondernemer, maar ook van het product. Je kunt het ene moment goud in handen hebben en het volgende moment ontwikkelt een Apple een i en is je product zo dood als een pier (sorry Nokia). Juist bij bedrijven met innovatieve producten ligt gevaar op de loer. Je concurrenten zijn net zo hard op zoek naar het nieuwe ei van Columbus en passeren je al snel met verbeteringen van je eigen ideeën.

Veel bedrijven hebben dan ook een natuurlijke levensduur. Door verschillende factoren kan een bedrijf ineens er niet meer toe doen. Een van mijn eerste faillissementen was een bedrijf dat een ponssysteem voor voorraadbeheer bij grote bedrijven had ontwikkeld. Het systeem werd jarenlang gretig afgenomen, maar u raadt het al, ineens kwamen er computers en barcodes om de hoek kijken: weg ponssysteem. Maar denk ook aan de niet uit mijn jeugd weg te denken giganten als Kodak en Fuji. Voor de jongeren onder jullie voornamelijk bekend als de makers van filmrolletjes (die stak je in een camera zoals opa die heeft).

Één uitvinding lijkt dus geen uitvinding. Het is vergelijkbaar met het hebben van maar één klant. Het kan jaren goed gaan, maar dan kan het ook in één keer voorbij zijn. Maar als het goed is heeft het bedrijf wel kunnen cashen in goede jaren en de investering in het product terugverdiend.

Tegenwoordig ben je een ‘startup’ en heb je ‘gecrowdfund’ om je product te kunnen ontwikkelen. Crowdfunding maakt het in een tijd dat banken regelmatig nee verkopen mogelijk om toch financiering te verkrijgen en kan tot de ontwikkeling van prachtig mooie producten en diensten leiden. In 2016 is volgens de Kamer van Koophandel € 170 miljoen in Nederland via crowdfunding opgehaald en de lijn is nog steeds stijgende.

Ik kan u echter een geheim verklappen. Soms is er een goede reden waarom een bank geen krediet verleent. De bank neemt beslissingen op basis van cijfers, businessplan, verwachte ontwikkeltijd en return on investment. U kijkt daarentegen naar een gelikte website en denkt: ‘Oooohhh, dat is cool!’

Vooral crowdfunding in de horeca vind ik nogal bizar. De marges in de horeca zijn klein en het is moeilijk overleven. Volgens Koninklijke Horeca haakt een derde van de nieuwe horecabedrijven binnen drie jaar ook al weer af. Veelal is crowdfunding nodig voor het verbouwen van een gehuurd pand, dus is geen sprake van een toevoeging aan het vermogen van het bedrijf, maar aan het pand, en is de beloning een ‘gratis’ maaltijd.  Daarnaast hebben ze niet eens het fatsoen om lekker zittende stoelen te kopen, zodat je aan het einde van je ‘gratis’ maaltijd ook nog rugpijn hebt en verblind bent door de industriële lamp boven je steigerhouten bartafel.

Wilt u de horeca steunen, ga gewoon vaker bij uw favoriete restaurant langs, geniet van het lekkers dat zij u voorschuiven en help ze overleven. Ik heb de laatste jaren met veel spijt meerdere favoriete restaurants op de faillissementslijst voorbij zien komen.

Een ander aspect waar degene die crowdfunding ontvangt vaak overheen kijkt, is dat een crowdfunding platform, dat het geld daadwerkelijk ophaalt, ook betaald moet worden. Het platform vraagt als zekerheid voor de investeerders vaak hoge persoonlijke borgstellingen. Gaat je startup in vlammen op, dan kun je in privé meteen de schuldsanering in, ook al was de onderneming een rechtspersoon. Wees dus niet verblind door gemakkelijk geld, het kan je letterlijk duur komen te staan. In je product geloven is niet altijd voldoende en in het ergste geval kom je bij curator op hakken of een collega terecht. Die ongemakkelijk zittende barkrukken verkopen overigens ook niet al te best…

Nu wil ik niet een domper zijn op vele enthousiaste jonge ondernemers, maar er is niets mis met klein beginnen en voorzichtig opbouwen. Een goede basis creëren en daarna verder groeien. Let op het huishoudboekje, want die moet gewoon kloppen en onderschat nooit hoe veel inspanning nodig is om een succesvolle ondernemer te zijn. Ik zie ook veel mensen die hier veel te makkelijk over dachten en daarom uiteindelijk bij mij aan tafel schoven. Die zich niet realiseerden dat de bankrekening van de B.V. geen privé rekening is ook al ben je een éénmansbedrijf en dat ontvangen BTW toch echt geen inkomen is en -nog erger- moet worden afgedragen. Jonge ondernemers zouden een mentor moeten zoeken die hen in de eerste jaren kan adviseren, want geld verdienen is moeilijker dan het lijkt.

En investeerders, wees bij deelname aan een crowdfundingactie, net zoals bij het nu kopen van een bitcoin, er op voorbereid dat je ook op het verkeerde paard kunt wedden en geen jackpot treft. Van een faillissement hoeft u overigens in beide gevallen weinig te verwachten.

 

© 2017 – 2018, MariaB. All rights reserved.

Eén gedachte over “Van jackpot tot faillissement”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *